Voor 16:00 besteld = vandaag verzonden
Gratis verzending vanaf € 100,-
Hoe werkt voorraad beheer? Wat moet je zeker doen? Wat moet je zeker niet doen? Wat zijn de belangrijkste tips en tricks om snel en goed je voorraad te beheren? In deze blog gaan wij je alles uitleggen.
Het beheren van voorraad door goed te weten te komen wat je momenteel op voorraad hebt, wat je hebt verkocht en wat je gaat verkopen. Wanneer je zulke inzichten hebt, kan je vaak betere keuzes gaan maken met betrekking tot verkoop, inkoop en investeringen.
Als je weet wat je op dit moment op voorraad hebt, kan je ook goed weten wat je meteen ook kan verkopen. En loop je ook verkoopkansen niet mis. Heel vaak maken bedrijven het mee dat ze tegen de klant zeggen dat ze iets niet op voorraad hebben, terwijl ze het eigenlijk wel hebben. Dat zou natuurlijk heel jammer zijn. Je loopt niet alleen een verkoop mis maar je verkoopt ook een “nee” aan de klant.
Verder kan het heel handig zijn om te weten wat je afgelopen tijd precies hebt verkocht, aan wie je het hebt verkocht, hoelaat het is verkocht en samen met welk product. Al deze data gaat je helpen om je klanten te leren kennen en beter hun koopgedrag in te kunnen schatten. Je kan hierop natuurlijk inspelen om bijvoorbeeld cross-sell te gebruiken voor producten die samen verkocht worden. Ook kan je extra betalen voor advertenties op bepaalde tijdstippen omdat die gelinkt zijn met de verkoop van jouw producten.
Insgelijks kan je heel goed zien welke producten niet verkopen. Je kan dan proberen om je product anders te plaatsen, bijvoorbeeld goedkoper, anders verpakken of niet meer te bestellen. Er zijn veel producten die gewoon niet gewild zijn, en daardoor alleen maar ruimte in beslag nemen en helemaal niet mee helpen met winst maken.
Tegenwoordig heb je veel opties wat betreft digitale voorraadbeheer en hoef je niks meer handmatig te doen. Zo kun je inkooporders, offertes en facturen compleet automatiseren en kan je je tijd richten op andere proactieve dingen. Meeste administratieve werk kan je volledig automatiseren.