Nieuws

5 veel gemaakte fouten met online verkopen

5 veel gemaakte fouten

Het kan heel leuk zijn om een webshop te beginnen en er ook nog eens veel winst uit te halen. Alleen is de beginfase heel zwaar en kost het veel energie om de webshop op gang te brengen. Zorg ervoor dat jij de veel gemaakte fouten met online verkoop vermijdt. Zo zijn er in de eerste helft van 2022 volgens het CBS 6.785 webshops failliet gegaan. In totaal waren er 76.000 bedrijven opgeheven en dit is tevens de grootste sector van faillissementen.

Hieronder leggen we veel gemaakte fouten met online verkoop uit zodat jij die kunt vermijden.

Geen uitgebreid marktonderzoek doen

De eerste fout die vaak uit enthousiasme wordt veroorzaakt, is om geen uitgebreid marktonderzoek te doen. Dat betekent dat als je één enkel gedeelte vergeet te onderzoeken, je jezelf het later veel lastiger gaat maken in jouw traject naar succes. Hieronder vallen:

  • Productonderzoek: wat wil je verkopen? Kan je het gemakkelijk inkopen? Is het legaal?
  • Leveranciersonderzoek: waar is de leverancier gevestigd? Zijn er taalbeperkingen? Houden ze zich aan de afspraken? Hebben ze goede prijzen en kwaliteit?
  • Doelgroep onderzoek: wie vindt deze producten interessant? Waarom zouden ze het van jou willen kopen? Wat maakt jouw idee bijzonder? Wat zijn ze bereid om te betalen? Hoe ga je ze vinden?
  • Schaalbaarheid: kan je makkelijk meer producten verkopen? Kan je assortiment makkelijk uitbreiden? Wat zijn de beperkingen om op te schalen?
  • Concurrentie: wie zijn de grootste spelers op de markt? Heb je iets waarmee je kunt concurreren? Prijs, kwaliteit, branding?
  • Markt toegangsbeperkingen: zijn er legale beperkingen om de markt toe te treden? Zijn er kapitale beperkingen om de markt toe te treden?

Als je al deze vragen goed hebt kunnen beantwoorden, dan heb je al een basis businessplan en kan het makkelijker gaan in de latere fases.

Ervan uitgaan dat alles vlotjes loopt

Je hebt nu een basis businessplan en vaak denken ondernemers dat het dan vlotjes gaat en dat ze binnen no time hun geld aan het verdienen zijn. Hoewel dat af en toe gebeurt, is de kans heel klein en is het beter om daar niet vanuit te gaan. Want theorie is één ding en de praktijk is heel anders. Je gaat heel veel dingen tegenkomen waar je nooit eerder aan gedacht hebt. En vaak zijn het dingen die marktspecifiek zijn. Bijvoorbeeld, als je kleding verkoopt, moet je een goede retourservice hebben omdat het een markt is die heel veel retours heeft. Ook moet je je retourleveringen aan lage kosten maken en proberen zo min mogelijk retouren te krijgen. Dat is al een uitdaging en specifiek voor die kledingmarkt.

Klanten werven

Het is niet heel makkelijk om klanten te vinden in de online verkoop van goederen. Een website maken is wellicht het makkelijkste gedeelte, maar ervoor zorgen dat er veel klanten op je website klikken, je producten bekijken en beslissen om ze te kopen is makkelijker gezegd dan gedaan. Je moet dan je vindbaarheid verbeteren. Dit kan op twee manieren: SEA (Search Engine Advertising) en SEO (Search Engine Optimization). De eerste (SEA) is de betaalde versie, waarbij je via Google advertenties betaalt om meer klanten op je website te krijgen. Dit kan vaak duur zijn en is niet meteen rendabel voor de meeste webshops. Het kan een aantal maanden duren voordat het werkt. Bovendien heb je iemand nodig die hierin gespecialiseerd is. SEO is de kunst om organisch gevonden te worden. Dit is meer een lange termijnvisie en kost veel geduld. Hierbij moet je goede teksten schrijven voor je categorieën en je producten. Zo kan Google je website indexeren en zien als relevante content. Ook kan je je website belangrijker maken in de ogen van Google door backlinks te plaatsen (websites die naar jou verwijzen). Dit laat Google zien dat je belangrijk bent.

Geen winst maken

Het is heel belangrijk om winst te maken. Het kan even duren voordat er überhaupt iets verkocht wordt, maar het is wel belangrijk om een oogje te houden op de winst. Je wilt niet alleen kijken naar wat er verkocht wordt en meteen blij worden. Een hoge omzet betekent namelijk niet per definitie een hoge winst. Het kan juist helemaal niets zeggen. Je kunt bijvoorbeeld een hoge omzet hebben maar een lage winstmarge of juist een lage omzet maar een hoge winstmarge. Het is daarom van belang om goed over je verkoopstrategie na te denken. Wil je eerst veel klanten aantrekken en later prijzen verhogen om dan pas meer winst te maken? Dat kan, maar pas op dat je dadelijk zonder cash zit. Cashflow is namelijk een van de belangrijkste redenen waarom bedrijven failliet gaan.

Veel goederen inkopen

Het kan vaak heel aantrekkelijk zijn om veel goederen in te kopen omdat fabrieken het dan voor een voordelige prijs aanbieden. Hier zit echter een hoog risico aan verbonden, namelijk dat je een groot deel van je vermogen in één of een aantal producten stopt. Als de kwaliteit van het product tegenvalt, of als de vraag naar dit specifieke product helemaal niet hoog lijkt te zijn, of zelfs als er wel vraag naar is maar het product net een beetje aangepast moet worden, dan zit je vast met deze goederen die je niet kunt verkopen. Wij raden het daarom aan om eerst met iets kleins te beginnen om te kijken hoe het gaat en om de markt beter te leren kennen. Zo kan je ook je klanten beter leren kennen en hun behoeften begrijpen.

Conclusie

Zorg ervoor dat je een goede businessplan hebt, dat je deze veel gemaakte fouten met online verkoop zeker vermijdt en dat je hard werkt om je doelen te bereiken, want een bedrijf heeft veel energie nodig om een succes te worden.